9 Ekim 2023 Pazartesi

Filistin-İsrail Savaşı Üzerine

İsrail'in on yıllar süren işgaline karşı Filistin'in özgürlüğünün yanındayım. Bir şiddeti durdurmak için bir şiddet, bir direniş de gerekebilir. Ancak zulme karşı, dinci örgütlerle ittifakı doğru bulmuyorum.

On yıllardır gerçekleşen işgal ve zulmü sonlandırmaya yönelik haklı bir isyan için koşullar, barbar dincilerle ittifaktan başka bir imkan göstermiyor muydu; o koşulları da bilmiyorum..

("Orada olsaydım"ın milyonlarca parametresini, koşulları hesaplamak imkansız ama belki savaş hakkında düşünürken "Ya orada olsaydım" kısmını da yine de kabaca düşünmeye çalışmak gerekir..) Orada olsaydım tavrım Filistin'in özgürlüğünü savunmakla beraber vicdani ret yapmak olurdu. Katılmazdım. Belki benim gibi düşünen birilerini bulur, güvenli bir sığınak keşfedip, yaralı hayvan ve kimliği farketmeksizin yaralı insan kurtarma çalışmasına katılmayı tercih ederdim. Hah! "Bu ulvi işini yaparken bütün bu trajedinin sorumlusu zümreden birileri yaralı olarak eline geçse ne yaparsın? Hayatta tutup, serbest bırakıp, milyonlara olan zulüm sistematiğini sürdürmesine mi izin verirdin?" diye soru işaretleri çıkacaktır. Tam olarak buna iyi bir cevap Ursula Le Guin'in "Dünyaya Orman Denir" öyküsünün finalinde var.

Analoji hatalı olur mu bilmem ama bir başka küçük örnek vereceğim: Gezi ayaklanmasına heyecanla ve özgürlük tutkusuyla katıldım. 'Bir başka' versiyonu olsa ona da katılırdım. Ama sözgelimi Hüda-Par'lılarla aynı safta bulunmayı redderdim. 

Ayrıca;

Savaşın kazananı olmaz.

En haklı savaş bile on binlerce, milyonlarca canı -bu konuyla ilgisi olup olmamasına zerre bakmadan- ya öldüren ya da ömür boyu travmatize eden büyük bir kıyım etkinliğidir.

Savaşa girenin eli temiz çıkmaz.

Elinde daha fazla silah olan hep kazanacaktır..

Tahakkümcü bir şiddeti durdurmaya yarayan bir şiddetin karşıtı değilim. Durdurmanın başka yolları da olmalı. Karar verici zümreye odaklanan bir direniş belki. Korkunç bir rastgele ölüm saçan ve etki ettiği herkesi travmatize eden, korkunç bir yıkım etkisi olan, 'kazanılsa' bile öldürme deneyimini yaşatan bir olgunun kazananı olur mu? Kılıçlarımızı kuşanıp erkek gibi bağırmadan özgürlüğümüz için cesurca ve akıllıca mücadele etmenin yolu yok mu?

Hiçbir şeyden habersiz hayvanların, çocukların, İsrail'de ve Filistin'de bunu hiç hak etmeyen insanların adına 'rastgele ölüm saçan' sıcak savaşın bir an önce durmasını diliyorum. Bu bir dünya kupası maçı değil.

9-10.10.2023

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder