19 Nisan 2023 Çarşamba

8 Nisan 2023 Salut De Smyrne İzmir - Karşıyaka Konseri Üzerine



Salut de Smyrne konseri için biraz fazla erkenden gittiğim Karşıyaka-Bostanlı'daki Hikmet Şimşek Sanat Merkezi'nin etrafında biraz vakit öldürmem gerektiğinde yiyecek vegan bir şeyler aramaya koyuldum ve bir çiğ köfte dürüm yemeye karar verdim. Fakat buralarda "Gibi" adlı bir vegan kafenin olduğu (sahiplerinden birinin de İzmir Barosu Hayvan Hakları Komisyonu'ndan değerli arkadaşım Avukat Tuğçe Berber'in olduğu üstelik) sonradan aklıma geldi ve bu da gelecekte Karşıyaka tarafına geçmiş ve acıkmış Bora için bir hatırlatma notu olsun..

***



Konserden 1-2 saat önce, grubun uzunca bir soundcheck (konser öncesi ses kontrol) süreci sırasında kültür merkezinde otururken daha önce provalarında dinlediğim ama henüz hiç grubun sahnesinde denk gelemediğim; Salut De Smyrne'nin repertuarındaki belki de en sevdiğim eser olan "La Galana I La Mar"ın seslerini uzaklardan hayal gibi duyup yine heyecanlandım fakat daha sonra konser esnasında, son anda bu geceki parça listesinden çıkarmaya karar verdiler ve Salut De Smyrne'yi 2. kez canlı izleyişimde yine o büyülü parçayı dinleme şansımı kaçırdım (hayattaki en büyük derdimiz böyle olsun). Mor Karbasi gibi olağanüstü bulduğum bir vokalistin yorumuna alışık olan kulağım, bu parçayı Serap Çiğdem Şahin'in sesinden dinlerken Karbasi'yi aramıyor ve yine tüylerim diken diken oluyorsa Serap'ın vokal icrası ve ses rengi güzelliğinin nasıl harika bir karışım olduğu tahminini sizlerin hayaline bırakıyorum.

Salut De Smyrne'nin en sevdiğim özelliği, konserlerinde yorumladıkları parçaların düzenlemelerine bolca özen gösterdiklerini bir müziksever olarak yoğun bir şekilde hissetmem. Hangi müzik tarzlarını yoğunlukla dinlemeye alışık olursam olayım; iyi müzik tutkusuyla elden geçirilmiş eserleri ve bunları iyi enstrümanistlerin performe edişini, (hepsi değil ama çoğu müzik türü için) herhangi bir müzik türü çizgisinde olsalar bile hayranlıkla ve büyük keyifle dinleyebilirim.

Mütevazı-kibar tavırlarla sahneye çıkan Salut De Smyrne'den ilk duyduğumuz ses reverb'lü ve efsunlu sesiyle uzun havavari bir solo vokal girişi yapan Serap Çiğdem Şahin'in sesi oluyor ve Salut De Smyrne'yi Spotify'dan da takip edenlerin tanıyabileceği, grubun "Olta 5" adlı kolektif albümde bulunan "Anathema Ton Aitio" adlı yorumla başlıyor konser.

Salut De Smyrne'nin Karşıyaka'daki ilk konseri ve zaten 2021'de ilk kez konserlerine başlamış olan grubun ilk biletli konseri olma özelliğini taşıdığını öğrendiğim bu etkinlik neredeyse 'sold out' bir ilgiyle karşılanıyor Karşıyaka izleyicisi tarafından.

Dediğim gibi Sefarad, Balkanlar, Ege, Orta Doğu tınılı bir müzik yaptığını gözlemlediğim grubun parça düzenlemeleri öyle incelikli ki; bu müzik türlerinin dışında bir müzik odağına sahip herhangi bir müzikseverin de tüm konseri zevkle kendini dinleten bir grup halini alıyor. Örneğin hiç beklemediğimiz bir parçada (Apo Kseno Topo) hiç sırıtmayan bir geçişle bir anda Zilan Yıldız perküsyonda baterideki kick'e (bateri setindeki en pes ve büyük davul) benzeyen bir metronom yürüyüşü sadeliğine düşüyor ve üzerine Murat Küçükarslan'ın leziz bir bas yürüyüşü başlıyor ve karşınızdaki etnik grup bir anda kısa bir süreliğine caz grubuna dönüştü diye heyecanlanırken üzerine bir de Berat Hasırcı'nın leziz klasik gitar solosu ekleniyor. Veyahut bence çoğu müzik tutkununun izlediği konserlerde karşılaştığı en leziz sürprizlerden biri de bir bas gitar solosu duymaktır herhalde ve Salut De Smyrne konserinde bunu da buluyorsunuz. Bitti mi? Hayır. (Bu enstrümandan anladığım kadarıyla) Kanuna son derece hakim (hayır, yasalara son derece hakim bir avukattan bahsetmiyorum) Mahsuni Gündüz'ün de icrasının tadını çıkardığınız anlar da var; aynı zamanda Ahura Ritim Topluluğu'ndan tanıyabileceğiniz ve vokalistliğinin yanı sıra muhteşem bir defjen (def enstrümanisti) olan Zilan Yıldız'dan da def solo duyma şansınız da var bir Salut De Smyrne konserinde.

Parçalarındaki leziz trafik düzenlemeleriyle, sololarıyla ilgili tek bir sorunum var: Bu enstrümantal solo bölümlerin daha da uzun olmasını isterim! "İzleyici sıkılır mı?" diye düşünüyorlar mı bilmem ama enstrümanlara bu kadar leziz bir hakimiyet ve parça trafik düzenlemelerine özen ve birlikte çalma konusunda bu kadar tecrübeli enstrümanistler varken karşımızda, klasik gitar solonun da, bas solonun da, kanun solonun da daha uzun uzun zevkini çıkarmak isterim. Altı üstü bu sololara konser boyunca 1'er-2'şer kez denk geliyoruz; şöyle bir dakikadan fazla dinlemesek mi?.. Hele ki Zilan'a özel bir parantez açalım.. Sanırım son parçada mı neydi, defin oldukça forte ve havalı bir giriş yapıp, yürüdüğü parçanın bir bölümünde bir de def solo geliyor ve o anda salondaki izleyicileri gözlemlediğim kadarıyla onların büyük çoğunluğunun def enstrümanını ya ilk kez canlı dinleyen ya da bu enstrümanı tanısa da İzmir'de bu enstrümanı bu kadar hakim bir şekilde çalan az sayıdaki defçiden bu şekilde ilk kez dinleme şanslarına bu konserde eriştiğine eminim. Usta ellerde, duygular arası geçişli bir doğaçlamada bu enstrümanın sınırlarının nerelerde olabildiğini keşfetme şansı yakalamış izleyicilerin çok daha uzun bir def solosu ile tanışmalarının onlar için muazzam bir deneyim olacağını düşünüyorum. Salut de Smyrne'nin karşısına çıkacağı seyircilerin her zaman da büyük bir bölümü def enstrümanı ile esaslı bir tanışmayı ilk kez Zilan'la deneyimleyen insanlar olacağını tahmin edebiliyorum. Örneğin bazı Ahura Ritim Topluluğu konserlerinde yaklaşık beş dakikalık Sami Hosseini def sololarında olduğu gibi bir parça içinde geçmesinin haricinde de konser listesinde ayrı bir parça olarak "emprovize Zilan Yıldız def solo"nun yer almasını nacizane önermek isterim gruba.

Küçük bir negatif eleştirimi de not düşeyim de, hem arkadaşlarımı sürekli öven bir yazı yazmadığıma dair samimiyetimin de işareti olmuş olsun (Gülüşmeler). Solo bölümlerinde solosu olan enstrümana alan açarken, diğer enstrümanlar volümünü fazla düşürdüğünü gözlemledim ve biz solonun altındaki (aslında soloyu da güçlendiriyor olan) tamamlayıcı partisyonların güzelliğini yeterince iyi duyamayabiliyoruz. Bunu bir çoksesli müzik olarak düşünürsek: Bir soloyu iyi solo yapan en önemli etmenlerden biri altında çalan diğer partisyonlardır. Solo esnasında elbette öne çıkan enstrüman bir tık önde duyulmalı ama diğer enstrümanlar aşırı geri çekilmemeli. Örneğin kanunun sesi daha tiz karakterli ve diğer enstrümanlar neredeyse hiç volümünü düşürmese bile kanun solo çokseslilik içinde gayet iyi duyulurdu diye düşünüyorum. Böyle ince detaylara kadar yazıyorum bazen ama hangi detay, buraya denk gelip okuyan kime faydası olur bilemeyiz diye içimden detaya girmek de geliyor..

Salut De Smyrne'nin sıradaki konserini La Galana I La Mar'ı da sahnede dinleme hayalimin gerçekleşmesi dileğiyle heyecanla bekliyor olacağım.

19.04.2023
Bora Şahinkara



Salut De Smyrne
8 Nisan 2023
Hikmet Şimşek Sanat Merkezi
Bostanlı, Karşıyaka, İzmir

Bas Gitar - Murat Küçükarslan
Klasik Gitar - Berat Hasırcı
Vokal, Kaşık - Serap Çiğdem Şahin
Kanun - Mahsuni Gündüz
Vokal, Def, Zil, Bendir, Tef - Zilan Hasret Yıldız

Parça Listesi:

https://www.setlist.fm/setlist/salut-de-smyrne/2023/hikmet-imek-sanat-merkezi-karyaka-turkey-3b8b5e3.html

1. Anathema Ton Aitio
2. To Ponemo Stithos Mou
3. La Casas De La Boda
4. Ven Chika Nazlia
5. Dimitroula Mou
6. La Compras Del Rabino
7. Nassam Alayna Al Hawa
8. To Prosfigaki
9. Apo Kseno Topo
10. Penceresi Yola Karşı
11. Monsevo Dobro
12. Hariklaki
13. Si Verias A La Rana
14. Bint Al Shalabeya
15. Ti Se Mellei Esenane







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder