20 Nisan 2023 Perşembe

19 Nisan 2023 KODA Konseri Üzerine Alelade Bir Dinleyiciden Birkaç Not

Karşıyaka Oda Orkestrası
19 Nisan 2023
Hikmet Şimşek Sanat Merkezi
Bostanlı, Karşıyaka, İzmir

Ceyda Çetin - Keman
Asya Tütüncü - Keman
Alaz Yaşıl - Viyola
Berk Kavak - Çello
Esra Mamaç - Piyano

Parça Listesi:

https://www.setlist.fm/setlist/karyaka-oda-orkestras/2023/hikmet-imek-sanat-merkezi-karyaka-turkey-4bb8cb7a.html 

1. String Quartet no. 4 in C major, K.157
(Wolfgang Amadeus Mozart cover) (Violin: Ceyda Çetin, Asya Tütüncü; Viola: Alaz Yaşıl; Cello: Berk Kavak)

2. Piano Quintet in E-flat major, op. 44
(Robert Schumann cover) (Piano: Esra Mamaç; Violin: Ceyda Çetin, Asya Tütüncü; Viola: Alaz Yaşıl; Cello: Berk Kavak)

***

- İkinci eserde yaylı dörtlüsüne eklenecek olan piyanodan önce ilk eserde sadece yaylı dörtlüsünün dinlenebileceği bir eser tercihi olması hoşuma gitti. Kulaklarım sıcağı sıcağına piyanosuz yaylı dörtlü ile piyanolu yaylı dörtlüyü arka arkaya dinleyerek, sound'a piyanonun eklediği değişikliği daha iyi hissetme deneyimi yaşamıştır diye tahmin ediyorum.

- Klasik müzik konserlerini dinlemek baştan sona doğaçlama müzik dinlemek gibi benim için. Eserlere bir dinleyici olarak hakim değilim ve sürekli benim için yepyeni olan melodileri-ritimleri ve armonileri takip ediyorum. Elbette kompozisyonlar boyunca örneğin bir tema melodisinin bolca varyasyonlarını ve tekrarlarını duyuyoruz ama dinlerken sürekli solist melodiye odaklanmıyorum ki. Kafamda bazen kontrbası öne alıyorum, bazen çelloyu, bazen 4 partisyon yürürken keman-viyola partisyonlarına odaklanıyorum. Deneyim boyunca hep yepyeni müzikal cümleler, armonik hareketler dinlemek gibi.. Aslında beat'li batı müziklerinde emprovize caz veya progresif müzikler dinlemeye benzeştirilebilecek bir deneyim bu açıdan. Bir 'nerd' gibi karşındaki şeye baştan sona hakim olmaktansa bazen de ânı yaşamayı öğretiyor bana sanki. Ama ânı yaşamanın detaylara odaklanmadan, yüzeysel bir hâli de vardır fakat bu deneyim yüksek konsantrasyonlu bir ânı yaşama hâline getiriyor. Ne kadar konsantrasyon o kadar zevk.. 

- Viyola ve çello soru-cevapları; piyano ve yaylılar arasında dönen melodi varyasyonları; yaylılarda ilgi çekici hızda metronomdaki 16'lık ritimler (speed metal dinleyicisinin ilgisini çekmek...) ; çoğunlukla dinlediğim müzik türlerinde tersine daha alışıkken viyolanın melodi çalıp, kemanların daha tizde 'altında' yaratıcı ve hızlı ritimler attığı anlar konserden sonra bunları yazarken aklımda kalan keyifli ve ilham verici bazı anlardı...

- Beat'li popüler batı müziğindeki bildiğimiz şarkıların veya enstrümantallarin çoğuna oranla klasik müzikte çok daha sık, hızlı ve yoğun duygu geçişleri gözlemliyorum.. (Bu konserde Schumann eseri bölümünde bu düşünce aklıma geldi.) Teşbihi caizse manik depresyon gibi. 

20-21.04.2023
Bora



Fotoğraflar: KODA'nın Instagram hesabından.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder