21 Haziran 2024 Cuma

"Coni" Albümü: 24 Saat Kala Aklıma Gelen Yazıtipi

5. ve son parçanın stüdyodan teslimatını alacağım günün bir gün öncesinde (20 Kasım 2023) Tyke Kafe için hiç üzerime vazife değilken gerek görüp bir "Açık" tabelası yapmayı düşünmüştüm ve hızlıca kalın marker'la kese kağıdı üzerine havalı ve doğaçlama bir yazıtipi ile "Açık" yazmıştım. Ertesi gün (21 Kasım 2023), yani tüm parçaların stüdyodan teslimatını alacağım günün sabahında "Ya bu tabela yeterince estetik olmadı" diye düşünüp, tabelanın yazıtipini dijitale aktarıp bilgisayarda biraz değişik arka planlar üzerinde falan denedim ve görselliği de gittikçe hoşuma gitti. Öğleden sonra uzanıp şekerleme yaparken bir anda sanki bu tabela için öylesine hızlıca çiziverdiğim yazıtipinin albüm kapağındaki font'tan daha güzel olabileceği aklıma geldi! Biraz daha düşününce "Coni" başlığı için çizdiğim font son derece içime sindiğini ama daha zayıf ve okunaksız gözüken enstrümanist isimlerinin tabelada kullandığım yeni font'la isimlerini tekrar yazabileceğimi düşündüm. Önce, daha sonra marker'la üzerinden geçmek üzere kurşun kalemle başladım "BORA ŞAHİNKARA" yazmaya. Yatay duran yan yana 2 adet A4'e sığacak büyüklükte yazdım. Tabela fontundaki gibi kelimelerin ilk ve son harfini daha büyük ve kuyruk veya boynuzlara benzeyen daha komplike şekilde çiziyordum. Sonra "EZGİ TEKİN"i bitirdim. Ama yeterince içime sinmemişti. Bazı harfler daha güzel olabilirdi. Silgiyle düzeltmeler denedim ama bu çok vakit alıyordu, daha 6 kişinin adı vardı, saatler sürecekti, son gün başıma iş çıkarmıştım. Biraz canım sıkıldı ve mola niyetine kafamı boşaltmak için Metin Erksan'ın 1974'te, orijinalinden bir sene sonra çektiği uyarlama "Şeytan" filmini izlemeye başladım. Filmden sonra bir anda şuna karar verdim: Kurşun kalemle hiç taslak yapmadan, kağıda düz satır çizgileri bile çizmeden boş bir beyaz A4 kağıdına kalın marker'la doğaçlama bir şekilde 8 ismi alt alta yazıvereyim ve bitiversin şu zahmetli iş, diye düşündüm. Eğer olmazsa ikinci, üçüncü kez denerdim. İlk ve son harflerinin afilli uzantılara sahip olmaması gerektiğine karar vererek alfabetik şekilde, alt alta yazmaya başladım, aynı harfler birbirine benzese de her harfin detaylarına doğaçlama karar verdim. Yazmayı öğrendiğimden beri çocukluğumda, ilkgençliğimde falan kağıtlara zevkine değişik yazıtipleri çiziktirme hobimin bana hiç düzenleme yapmadan tek seferde içime sinen bir iş çıkmasına yardımcı olduğunu hissettim. Ve bir de 2022'de Zümrüt Doğan'la yaptığımız çizim buluşmalarında ondan öğrendiğim ve bizi hareketsiz kılan bir mükemmelliyetçiliği aşıp da "Sulu boya ile kağıda çiz ve renklerin senin beklemediğin şekilde dağılıp, tonlandığını gör bakalım ne olacak!" şeklinde doğaçlama girişmeye dair cesaret kültürü de beni besleyen büyük etmenlerden bir diğeri olabilir. 

Tek seferde yazıp, dijitale aktarıp, kapağa monte ettim ve bir gün sonra (22 Kasım 2023, albümün dijital platformlara gönderilme günü) artık tarihe böyle kalacak olan albüm kapağında bu yazıtipini kullandım. Bir buçuk yıldır üzerinde çalışılan kapaktaki enstrümanist yazıtipini bir gün kala karar verdim ve Cliff Burton'ın "Pulling Teeth" adlı bas solo eserinin kayıt başında o çok havalı bulduğum "Bass solo - take one!" anonsunu bana anımsatan şekilde tek seferde çizip, tam kağıda çizdiğim gibi kapakta kullanma detayı da çok hoşuma giden bir detay oldu bu hikayede.

Bora Şahinkara
24.11.2023 

Görseller:
1. 20 Kasım 2023'te hiç aklımda yokken yaptığım Tyke Kafe "Açık" tabelası.
2, 3, 4. 2003'te hobi olarak yaptığım yazıtipi koleksiyonum.
5 ve 6. 21 Kasım 2023'te albüm kapağındaki enstrümanist isimleri için, bir gün önce yaptığım Tyke'ın tabelasından esinlenerek ortaya çıkardığım yazıtipi. Bir gün sonra da kapağı teslim ettim!













Hiç yorum yok:

Yorum Gönder